Friday, July 10, 2009

DaH BeRuBaH

Kisah bermula apabila PKPIM vice-president Munirah Bahari melaporkan baju berwarna putih sangat jarang untuk dipakai oleh pelajar perempuan menyebabkan ada daya tarikan di situ.
The white blouse is too transparent for girls and it becomes a source of attraction, and that it could encourage rape, sexual harassment and even premarital sex”. - Munirah Bahari


OK.. sejak aku mula-mula sekolah sekitar 1979, aku pakai seluar pendek biru manakala awek-awek pakai uniform skirt paras lutut. Zaman-zaman belum bersunat tu takde yang menyetimkan pun sehinggalah hidayah Allah sampai ke sekolah aku sekitar 1983 barulah ada awek-awek yang pakai baju kurung putih dan kain biru gelap. Lelaki pulak masih berseluar pendek namun pemakaian seluar panjang adalah digalakkan. Memandangkan darjah 5-6 masa tu bulu dah nampak kat kaki. Ustazah masa tu pakai anak tudung jer.. Zaman jahiliah betul.Masuk sekolah menengah, pakai seluar panjang warna hijau taik lembu, manakala awek-awek pakai baju kurung putih berkain biru muda, non muslim pakai skirt biru muda paras Nak salah uniform tu 100% pun, dah berapa puluh tahun dah pakaian tu dipakai di Malaysia. Dulu-dulu bab sex ni tak lah kecoh macam hari ni, gambar porn susah nak dapat, video blue pun payah, jangan kata menatang henpon yang ada kamera, henpon pun tak wujud lagi.. internet pun takde lagi. So kecenderungan untuk melakukan adegan-adegan seperti meraba, merogol dan sebagainya tu tidak melampau. Takde masa tu awek-awek yang pakai baju body fit ketat dari pinggang sampai atas, kalau aku describe karang buruk pulak bunyinya. Kalau ada pun masa tu memang kedengaranlah anak kurang ajar, budak rosak, takde akhlak, anak siapa la tu dan macam-macam lah. Sebab apa takde, sebab takde pengaruh luar yang masuk ketika itu untuk mengiklan kan baju-baju seumpama itu.
Keadaan semakin berubah, sedikit demi sedikit movie luar masuk ke Malaysia, kissing and hugging adalah normal di negara mereka so kita terima hakikat itu adalah sebagai budaya mereka dan akhirnya kita sendiri rasa itu sudah menjadi perkara biasa kita tengok di TV. Betul tak. Dah tak nampak canggung. Masyarakat kita boleh terima.

No comments:

Post a Comment