Wednesday, June 10, 2009

DoSa BoLeH HaLaNG CaHaYa iLMu

Banyak melakukan dosa membuatkan hati seseorang itu rosak kerana bercampur antara baik dan buruk. Maka jadilah hati seperti yang disabdakan oleh Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud: "(Hati yang) tidak lagi menganggap baik perkara yang baik dan tidak menganggap buruk perkara yang buruk, melainkan apa yang disukai oleh hawa nafsunya". Orang yang banyak melakukan dosa semakin renggang hubungannya dengan Allah dan orang mukmin lain. Ini kerana apabila seseorang itu patuh kepada perintah Allah, ia dekat kepadaNya. Orang yang sentiasa melakukan dosa selalu memandang perbuatan dosa itu sebagai perkara kecil. Dalam hal ini, Ibnu Masud berkata:"Sesungguhnya seorang mukmin itu melihat dosanya seperti sebuah bukit yang dibimbangi akan menimpanya. Manakala, seorang yang selalu melakukan dosa akan memandang dosa itu seperti seekor lalat yang hinggap di atas hidungnya". Dosa yang dilakukan itu akan membawa kehinaan, manakala ketaatan pula dapat melahirkan kemuliaan kepada pelakunya. Dalam hal ini Allah berfirman yang maksudnya: "Sesiapa inginkan kemuliaan, maka sesungguhnya segala kemuliaan itu kepunyaan Allah jua". Orang yang melakukan dosa berasa sempit dadanya, manakala mereka yang taat lapang dadanya. Allah berfirman yang bermaksud: "Maka sesiapa yang Allah hendak beri hidayat nescaya Allah memberi kelapangan dadanya untuk menerima (ajaran) Islam. Sesiapa yang Allah hendak menyesatkan nescaya Allah sempitkan dadanya dan dalam kesukaran seolah-olah ia memanjat langit (kerana tidak cukup oksigen)". Dosa boleh menggelapkan hati sebagaimana amalan kebajikan itu boleh menyinarinya. Ibnu Abbas berkata: "Sesungguhnya kebajikan itu memberi cahaya kepada hati, kemurahan rezeki, kekuatan jasad dan disayangi oleh makhluk yang lain. Manakala kejahatan pula boleh menggelapkan rupa, menggelapkan hati, melemahkan tubuh, sempit rezeki dan makhluk lain mengutuknya". Dosa boleh menghalang seseorang itu daripada mendapat cahaya ilmu. Satu ketika, Imam Malik terpegun melihat Imam Syafie (masih remaja ketika itu) kerana kepandaian dan kecerdikannya, lantas beliau berkata: "Sesungguhnya aku melihat Allah mencampakkan ke dalam hati kamu cahaya, maka jangan kamu padamkan cahaya iu dengan kegelapan maksiat". Dosa boleh menyebabkan seseorang itu malas untuk membuat ketaatan. Seseorang pernah berkata kepada Ibnu Masud: "Kami tidak mampu untuk bangun malam (untuk beribadat)". Jawab Ibnu Masud: "Dosa kamu menjauhkan kamu (daripada ibadat di waktu malam)". Oleh yang demikian, hampirilah kebajikan yang akan memberi cahaya kepada hati dan jauhilah kejahatan yang boleh menggelapkan hati seterusnya menghalang cahaya ilmu.(Dipetik dari buku Bimbingan Semasa oleh Mohd Fauzi Mustaffa Al-Besuty.)

BoLeHTeRa2 WeNGeR

TAHAP bola sepak Malaysia masih ada ruang dan peluang untuk diperbaiki, terutama dengan melalui didikan bagi melahirkan jurulatih dan pemain muda berkualiti.Arsene Wenger, pengurus pasukan kelab perdana Inggeris Arsenal, berkata langkah paling penting ialah melahirkan jurulatih yang berkualiti kerana mereka inilah yang kelak akan membentuk dan melahirkan pemain yang berkualiti.“Bahan mentah ada di mana saja di dunia ini, tapi ia bergantung pada sebanyak mana yang dilaburkan bagi melahirkan jurulatih berkualiti.“Di negara tertentu, jika mereka ada wang, ia disalurkan terus kepada pasukan utama, bukan bagi membangunkan pasukan belia,” katanya kepada pemberita selepas mengendalikan klinik bola sepak di Dataran Merdeka, semalam.

PeLaJaR MeLaYu KiTa..

HaRiaN MeTRo 11. JuN 2009
KUALA TERENGGANU: Hanya kerana putus cinta, seorang pelajar lelaki sebuah sekolah menengah di bandar raya ini dikatakan sanggup bertindak nekad dengan mengelar pergelangan tangannya dengan sebilah pisau, kelmarin.Difahamkan, remaja itu dikatakan nekad bertindak demikian selepas beberapa jam dia dihubungi teman wanitanya yang meminta hubungan mereka diputuskan.Dalam kejadian kira-kira jam 12.30 tengah malam itu, polis yang menerima aduan orang awam menghantar sepasukan tiga pegawai dan 10 anggota ke tempat kejadian berhampiran pagar sebuah sekolah menengah di Jalan Sultan Omar, di sini.Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner Mohd Fauzi Abduri, berkata remaja berusia 17 tahun dari Kampung Gong Tok Nasek, dekat sini, dikatakan dilihat menggunakan sebilah pisau untuk mencederakan dirinya.

HeBaT oRaNG MeLaYu

Harian Metro, 25 Mei 2007Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin
KUALA LUMPUR: Selepas sekian lama nama buruk Mat Rempit tidak kedengaran, golongan itu sekali lagi tampil dengan aksi kurang ajar apabila merakam aksi melampau ketika mencabul seorang gadis bertudung menggunakan telefon bimbit.Lebih biadab, rakaman itu disebarkan pula sesama mereka sebelum turut diperoleh orang lain.Tambah menyayat hati apabila berdasarkan rakaman berkenaan, mangsa cuba melawan dan merayu supaya dilepaskan, namun remaja berhati binatang itu langsung tidak mempedulikan rintihannya.Difahamkan, klip video panas bertajuk lauk itu kini tersebar luas di kalangan pengguna telefon bimbit, terutama remaja dan pelajar.Seorang penuntut institusi pengajian tinggi awam, Mohd Aidil Mohd Rosley, 20, berkata klip video dirakam dengan telefon bimbit berkamera itu diterimanya daripada seorang rakan semalam yang menawarkan rakaman panas itu dipindahkan melalui bluetooth.Menurutnya, sebelum ini dia kerap menerima pelbagai rakaman aksi panas remaja tempatan, namun klip video terbaru itu dianggap paling menyedihkan terutama apabila ia membabitkan remaja perempuan Melayu.Hasil penelitian, rakaman selama 4 minit 36 saat itu menunjukkan seorang gadis bertudung yang berseluar panjang dan berbaju-T hitam lengan panjang cuba dicabul di kawasan semak oleh sekurang-kurangnya tiga lelaki.Rakaman awal menunjukkan Mat Rempit terbabit rakus meraba tubuh gadis itu yang masih berpakaian sambil mangsa berulang kali merayu supaya dilepaskan. Tidak cukup dengan itu, tangan beberapa Mat Rempit lain kelihatan turut menyelak baju mangsa walaupun dia menghalang perbuatan jijik itu, katanya.Rakaman seterusnya menunjukkan kumpulan Mat Rempit terbabit mula menggunakan kekerasan dengan memegang pergelangan tangan gadis itu, manakala rakan mereka yang lain cuba membuka tali pinggang dan seluar mangsa.Mangsa yang diasak dari serata arah oleh kumpulan Mat Rempit terbabit akhirnya gagal mempertahankan diri sebelum seluar dan bajunya ditanggalkan.Tambah menyedihkan apabila mangsa terus diraba dan dicabul sesuka hati, katanya.Menurutnya, berdasarkan rakaman itu, sekurang-kurangnya dua telefon bimbit berkamera milik Mat Rempit digunakan untuk merakam perbuatan jijik berkenaan.Pihak yang merakam aksi melampau itu cukup licik dan berhati-hati dengan tidak mendedahkan wajah masing-masing melalui rakaman terbabit.Apa yang kelihatan hanya tangan mereka dan wajah mangsa yang pastinya boleh memalukan gadis terbabit, katanya.Aidil berkata, rakaman klip video terbabit jelas menunjukkan mangsa diperangkap kerana dia beberapa kali merayu supaya dibebaskan.Hati saya tersentuh apabila jelas kedengaran mangsa merintih dengan berkata aku nak balik berulang kali. Bagaimanapun, remaja lelaki terbabit langsung tidak mengendahkan permintaan itu, sebaliknya memberitahu ingin melihat tubuh bogelnya.Malah, remaja terbabit turut memaksa mangsa membuka semua pakaiannya dengan alasan ingin merakam gambar bogelnya, katanya.Menurutnya, dia amat simpati dengan gadis itu yang pastinya mengalami trauma selepas kejadian.Sementara itu, penganalisis jenayah terkenal, Kamal Affendi Hashim, meluahkan rasa kesal dengan hobi jijik kumpulan remaja terbabit yang tidak hanya merosakkan maruah gadis terbabit, malah mengaibkan bangsa sendiri.Menurutnya, masalah itu tidak akan terjadi jika gadis terbabit berhati-hati memilih rakan dan tidak bergaul dengan Mat Rempit atau remaja liar.Malangnya, ramai mangsa yang malu dan enggan tampil membuat laporan polis apabila diperlakukan sesuka hati golongan tidak bertanggungjawab itu menyebabkan gejala ini berterusan dan suspek semakin galak mencari mangsa untuk dirakamkan bagi tujuan suka-suka, katanya.Kamal Affendi berkata, pelaku jenayah terbabit boleh didakwa kerana mencabul kehormatan mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan yang sabit kesalahan membawa hukuman penjara maksimum 10 tahun atau denda atau sebatan atau dua daripada seksaan itu.Malah menurutnya, remaja lelaki yang merakam gambar lucah terbabit juga boleh didakwa mengikut Seksyen 509 kanun Keseksaan kerana mengedar gambar terbabit kerana perbuatan itu dikategorikan sebagai perilaku jenayah.

JaGa SuaRa


Jagalah suara bila bertutur di malam hari... Lihat sekeliling sebelum berkata di siang hari

4 GoLoNGaN LeLaKi DiTaRiK WaNiTa

Seseorang wanita itu apabila di yaumal alkhirat akan menarik empat golongan lelaki bersamanya ke dalam neraka? Na'uzubillah, artikel ini bukan untuk memperkecilkan wanita tetapi sebaliknya iaitu supaya kaum lelaki memainkan peranannya dengan hak & saksama serta berwaspada akan tanggung-jawab yang kita pikul!
PERTAMA - AYAHNYA
Apabila seseorang yngg bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji & sebagainya. Dia memperbiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat, tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia sahaja maka dia akan ditarik oleh anaknya.
KEDUA - SUAMINYA
Apabila sang suami tidak memperdulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram. Apabila suami mendiam diri walaupun dia seorang alim seperti solat tidak tangguh, puasa tidak tinggal maka dia akan ditarik oleh isterinya.
KETIGA ABANG-ABANGNYA
Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke pundak abang-abangnya. Jikalau mereka hanya mementing keluarganya sahaja dan adik perempuannya dibiar melencong dari ajaran ISLAM tunggulah tarikan adiknya di akhirat kelak.
KEEMPAT - ANAK LELAKINYA
Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram dari Islam, bila ibu membuat kemungkaran pengumpat, mengata & sebagainya maka anak itu akan disoal dan dipertangungjawabkan di akhirat kelak nantikan tarikan ibunya maka kita lihat bertapa hebatnya tarikan wanita bukan sahaja di dunia malah di akhirat pun tarikannya begitu hebat maka kaum lelaki yang bergelar ayah/suami/abang atau anak harus memainkan peranan mereka yang sebenar dan tidak silap.
Firman ALLAH SWT:-
"HAI ANAK ADAM PERIHARALAH DIRI KAMU SERTA AHLIMU DARI API NERAKA DI MANA BAHAN PEMBAKARNYA IALAH MANUSIA,JIN DAN BATU-BATU..."
Hai wanita, kasihlah ayah anda, suami anda,abang-abang anda serta anak-anak lelaki anda kesihankanlah mereka dan diri kamu sendiri, jalankan perintah ALLAH S.W.T bersungguh dan dengan ikhlas.
Akhir kalam, marilah kita berdoa agar kita semua terselamat dari ditarik dan tertarik oleh mana-mana pihak.
Harga seseorang muslim adalah sangat berharga. ALLAH S.W.T nilaikan seseorang muslim dengan SYURGA, semua kaum muslim dijamin masuk syurga (sesiapa yang mengucap kalimah tauhid) dengan itu janganlah kita membuang atau tidak mengendah janji dan peluang yang ALLAH S.W.T berikan pada kita

CeRiTa PeNGLiPuR LaRa

Dua ekor hantu bertemu dan bercerita bagaimana mereka mati... ...
Hantu 1 : Bagaimana kau boleh mati?
Hantu 2 : Aku mati akibat kesejukan...
Hantu 1 : Macam mana rasanya mati dlm kesejukkan tu?
Hantu 2 : Sebenarnya aku terkurung dalam peti ais... mula2 aku cuma menggigil, lepas tu anggota aku mula membeku, kemudian aku rasa dunia aku gelap dan akhirnya... ..tapi aku rasa bersyukur kerana aku mati tanpa banyak kesakitan... .
Hantu 1 : Ishhh... kesiannya kau
Hantu 2 : Kau pulak, macam mana kau boleh mati... .?
Hantu 1 : Aku kena serangan sakit jantung...
Hantu 2 : Oooo... cam mana kau boleh kena serangan sakit jantung?
Hantu 1 : Sebenarnya aku dapat tahu isteri aku curang. Suatu hari, aku balik ke rumah secara mengejut. Aku nampak ada kasut lelaki kat depan pintu. Aku tahu mesti isteri aku sedang bermesra dengan jantan lain.. Aku berlari masuk bilik tidur, cuma ada isteri aku... aku tahu mesti jantan tu bersembunyi kat mana2..aku lari masuk bilik air, tak de jugak, kemudian aku lari ke tingkat bawah, tengok dalam setor, pun tak ade... aku lari naik tingkat atas semula, tengok dalam almari... ..sebab terlalu penat aku berlari la aku kena sakit jantung... memang sakit dan akhirnya... .
Hantu 2 : Apasal kau tak tengok dalam peti ais... kalau tak, kita berdua masih hidup lagi sekarang ni... .

TaNDa-TaNDa KiaMaT KeCiL

Antara TANDA-TANDA KIAMAT KECIL berdasarkan hadis
1. Penaklukan Baitulmuqaddis. Dari Auf b. Malik r.a., katanya, "Rasulullah s. a. w. telah bersabda:"Aku menghitung enam perkara menjelang hari kiamat."Baginda menyebutkan salah satu di antaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis." - Sahih Bukhari
2. Zina bermaharajalela."Dan tinggallah manusia-manusia yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang." - Sahih Muslim
3. Bermaharajalela alat muzik."Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan dan perubahan muka. "Ada yang bertanya kepada Rasulullah; "Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?" Baginda menjawab;"Apabila telah bermaharajalela bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi-penyanyi wanita" - Ibnu Majah
4. Menghias masjid dan membanggakannya. "Di antara tanda-tanda telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegah-megahan dalam mendirikan masjid" - Riwayat Nasai.
5. Munculnya kekejian, memutuskan kerabat dan hubungan dengan tetangga tidak baik. "Tidak akan datang kiamat sehingga banyak perbuatan dan perkataan keji, memutuskan hubungan silaturahim dan sikap yang buruk dalam tetangga." - Riwayat Ahmad dan Hakim
6. Ramai orang soleh meninggal dunia."Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah mengambil orang-orang yang baik dan ahli agama dimuka bumi, maka tiada yang tinggal padanya kecuali orang-orang yang hina dan buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran - Riwayat Ahmad
7. Orang hina mendapat kedudukan terhormat."Di antara tanda-tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh Luka' bin Luka'(orang yang bodoh dan hina). Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh dua orang mulia" -Riwayat Thabrani
8. Mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja. "Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya saja." - Riwayat Ahmad
9. Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang. Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. "Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah akan muncul pakaian-pakaian wanita dan apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang."
10. Bulan sabit kelihatan besar."Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah menggelembung (membesarnya) bulan sabit." Riwayat Thabrani
11. Banyak dusta dan tidak tepat dalam menyampaikan berita."Pada akhir zaman akan muncul pembohong-pembohong besar yang datang kepadamu dengan membawa berita-berita yang belum pernah kamu dengar dan belum pernah didengar oleh bapa-bapa kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu dan memfitnahmu" - Sahih Muslim
12. Banyak saksi palsu dan menyimpan kesaksian yang benar. "Sesungguhnya sebelum datangnya hari kiamat akan banyak kesaksian palsu dan disembunyikan kesaksian yang benar" - Riwayat Ahmad
13. Negara Arab menjadi padang rumput dan sungai."Tidak akan datang hari kiamat sehingga negeri Arab kembali menjadi padang rumput dan sungai-sungai." - Sahih Muslim

TuJuH KeaJaiBaN DuNia

Sekumpulan pelajar kelas geografi sedang mempelajari “Tujuh Keajaiban Dunia.” Pada awal pelajaran, mereka diminta untuk membuat senarai apa yang mereka fikir merupakan “Tujuh Keajaiban Dunia” ketika ini. Walaupun ada beberapa ketidak- sesuaian, sebahagian besar senarai diperolehi:
1) Piramid
2) Taj Mahal
3) Tembok Besar Cina
4) Menara Condong Pisa
5) Angkor Watt
6) Menara Eiffel
7) Kuil Parthenon
Ketika mengumpulkan senarai pilihan, pensyarah memperhatikan seorang pelajar, seorang gadis yang pendiam, yang belum mengumpulkan kertas kerjanya. Jadi, pensyarah bertanya kepadanya apakah dia mempunyai kesukaran membuat senarainya.
Gadis pendiam itu menjawab, “Ya, sedikit. Saya tidak dapat memilih kerana sangat banyak.”
Si Pensyarah berkata, “Baik, katakan pada kami apa yang kamu miliki, dan mungkin kami dapat membantu memilihnya.”
Gadis itu ragu sejenak, kemudian membaca, “Saya fikir, “Tujuh Keajaiban Dunia” adalah,
1) Dapat melihat
2) Dapat mendengar
3) Dapat menyentuh
4) Dapat menyayangi
Dia ragu sebentar, dan kemudian meneruskan…
5) Dapat merasakan,
6) Dapat tertawa
,7) Dan, Dapat mencintai
Ruang kuliah tersebut sunyi seketika.
Pengajaran Cerita Ini:
Alangkah mudahnya bagi kita untuk melihat pada eksploitasi manusia dan menyebutnya “keajaiban”. Sementara kita lihat semua yang telah Tuhan kurniakan untuk kita, kita menyebutnya sebagai “biasa”.
Semoga anda hari ini diingatkan tentang segalanya yang betul-betul ajaib dalam kehidupan anda.

aDa aPa DeNGaN WuDuK

Ada Apa Dgn Wuduk
Baginda Rasulullah saw bersabda : " Sesungguhnya tidak akan menyukarkan umatku, nescaya aku perintahkan mereka berwudhuk pada setiap kali sembahyang.(H.R Ahmad dengan sanad sahih) Imam Al-Ghazali dalam bukunya al-Minhaaj Al-Aarifiin (Menuju Dia terjemahan Al-Qari) pernah menulis : Apabila anda bersuci maka hendaklah anda berfikir tentang kejernihan air dan kehalusannya juga keupayaannya menyuci dan membersihkan, kerana sesungguhnya Allah menjadikan dia berkat. Allah berfirman : 'Dan Kami menurunkan dari langit, air yang diberkatkan.'(Qaaf : 9) Kerana itu gunakanlah dia sebaik-baiknya pada anggota-anggota yang difardhukan Allah menyucikannya dan bersihkan beserta (hati) anda kepada Allah seperti kebersihan air itu.
1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini". 2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, putihkanlah mukaku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini".
3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku di tangan kanan ku ini".
4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini".
5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, lindunglah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu".
6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini". 7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan."Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim".
8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempat maksiat". Penjelasannya:
1.Kita hari-hari bercakap benda-benda yang tak berfaedah
2 Ahli syurga mukanya putih berseri-seri
3. Ahli syurga diberikan hisab-hisabnya di tangan kanan
4. Ahli neraka diberikan hisab-hisabnya di tangan kiri
5. Panas di Padang Masyar macam matahari sejengkal di atas kepala
6. Hari-hari mendengar orang mengumpat, memfitnah dll
7. Ahli syurga melintasi titian dengan pantas sekali
8. Qada' dan Qadar kita di tangan Allah Ramai di antara kita yang tidak sedar akan hakikat bahawa setiap yang dituntut dalam Islam mempunyai hikmah nya yang tersendiri. Pernahkah kita terfikir mengapa kita mengambil wuduk sedemikian rupa?. Pernahkah kita terfikir segala hikmah yang kita perolehi dalam menghayati Islam? Pernahkah kita terfikir mengapa Allah lahirkan kita sebagai umat Islam? Bersyukurlah dan bertaubatlah selalu.

JaSa JaDi KeNaNGaN

"Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam
kenangan".

YaNG ReMeH

"Jangan sekali-kali kita meremehkan sesuatu perbuatan baik walaupun
hanya sekadar senyuman".

LaTiHaN SeJaRaH TiNG SaTu

SEJARAH
TINGKATAN SATU
BAB 1 MODUL 1

BAB 1: SEJARAH DAN KITA

Latihan 1.1: Kepentingan Sejarah Dalam Kehidupan Kita

1. Bilakah negara kita merdeka?

2. Mengapakah kita perlu mengetahui erti sejarah?

3. Apakah kesan jika kita memahami serta mempelajari tentang sejarah negara?

4. Apakah kesan jika kita mengetahui tentang sejarah diri?

5. Berikan maksud bagi konsep berikut;
a) Merdeka
b) Berdaulat

Latihan 1.2: Pengertian Sejarah

Tuliskan definisi sejarah menurut sumber-sumber di bawah.

1. Perkataan Arab

2. Herodotus

3. Muhd Yusof Ibrahim

4. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Salasilah
b) Peradaban

Latihan 1.3: Ciri-Ciri Sejarah

1. Mengapakah peristiwa sejarah amat penting kepada kita?

2. Nyatakan tiga ciri-ciri sejarah?
a)
b)
c)

3. Mengapakah kita menyambut;
a) Hari Kebangsaan

b) Hari Guru

c) Hari Pekerja

4. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Fakta atau maklumat sejarah
b) Merekontruksi
c) Sahih
d) Tokok tambah

Latihan 1.4: Sumber Sejarah

Jawab soalan di bawah dengan betul.

1. Nyatakan dua jenis sumber sejarah.
a)
b)

2. Sumber primer adalah dalam bentuk;
a)
b)
c)
d)

3. Nyatakan lapan contoh bagi sumber kedua;
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)

4. Nyatakan lima contoh sumber pertama;
a)
b)
c)
d)
e)

5. Nyatakan dua tempat untuk menyimpan bahan-bahan sumber sejarah;
a)
b)

6. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Sumber pertama (primer)
b) Sumber kedua (sekunder)
c) Fosil
d) Artifak
e) Ahli sejarawan
f) Manuskrip

SEJARAH
TINGKATAN SATU
BAB 1 MODUL 2


Latihan 1.5: Kaedah Pengkajian Sejarah

1. Nyatakan tiga jenis kaedah mengkaji sejarah;
a)
b)
c)

2. Nyatakan tiga sumber sejarah yang diperoleh melalui kaedah lisan.
a)
b)
c)

3. Apakah kelemahan utama sumber lisan?
a)

4. Nyatakan lima jenis alat yang selalu digunakan dalam kaedah pandang dengar.
a)
b)
c)
d)
e)

5. Nyatakan enam bentuk maklumat yang diperoleh oleh sejarawan melalui sumber bertulis.
a)
b)
c)
d)
e)
f)

6. Nyatakan lapan jenis bahan yang dijumpai melalui proses cari gali.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)

7. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Sumber lisan
b) Responden
c) Tokok tambah
d) Sejarah Melayu
e) Arkeologi
f) Artifak
g) Arkib
h) Pentarikhan radiokarbon

Latihan 1.6: Pentafsiran Sejarah

1. Berikan tafsiran sejarah mengenai peristiwa di bawah dari kaca mata sejarawan tempatan dan sejarawan barat.

a) Perjuangan Mat Kilau
b) Kedatangan Inggeris di Tanah Melayu
c) Perjuangan Tok Janggut

2. Mengapakah sejarawan perlu membuat tafsiran yang tepat dan benar?

3. Mengapakah tafsiran sesuatu peristiwa sejarah itu berbeza?

4. Berikan maksud setiap konsep di bawah;
a) Bias
b) Tafsiran

Latihan 1.7: Kepentingan Sejarah

1. Nyatakan lima tujuan kita mempelajari sejarah.
a)
b)
c)
d)
e)

2. Nyatakan lima faedah kita mempelajari sejarah.
a)
b)
c)
d)
e)

3. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Iktibar
b) Patriotisme





SEJARAH
TINGKATAN SATU
BAB 2 MODUL 1

BAB 2: ZAMAN PRASEJARAH


Latihan 2.1: Pengenalan Zaman Prasejarah

1. Namakan tiga peringkat zaman prasejarah di Malaysia mengikut kronologi.
a)
b)
c)

2. Nyatakan maksud bagi setiap konsep di bawah.
a) Prasejarah
b) Artifak
c) Ahli arkeologi
d) Kronologi

Latihan 2.2: Zaman Paleolitik

1. Bilakah Zaman Paleolitik bermula?

2. Apakah ciri-ciri penempatan Zaman Paleolitik?
a)
b)

3. Apakah peralatan yang digunakan pada Zaman Paleolitik?
a)

4. Nyatakan tiga tujuan kegunaan peralatan tersebut.
a)
b)
c)

5. Nyatakan lima lokasi utama Zaman Paleolitik.
a)
b)
c)
d)
e)

6. Nyatakan tiga kegiatan utama masyarakat Zaman Paleolitik.
a)
b)
c)

7. Nyatakan dua kepercayaan masyarakat Zaman Logam.
a)
b)

8. Berikan maksud bagi setiap konsep di bawah;
a) Nomad
b) Hasil hutan
c) Sara diri
d) Kepercayaan animisme
e) Perak Man

Latihan 2.3: Zaman Neolitik

Jawab soalan-soalan di bawah dengan betul.

1. Apakah ciri-ciri penempatan dan masyarakat Zaman Neolitik?
a)
b)
c)
d)

2. Apakah peralatan yang digunakan pada Zaman Neolitik?
a)
b)
c)
d)
e)

3. Apakah kegiatan masyarakat Zaman Neolitik?
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
4. Bilakah Zaman Neolitik ini bermula?
a)

5. Nyatakan dua lokasi Zaman Neolitik.
a)
b)

6. Apakah bentuk kepercayaan masyarakat Zaman Neolitik?
a)

7. Berikan maksud bagi setiap konsep di bawah;
a) Pengkaji sejarah
b) Pembahagian kerja
c) Sistem bermasyarakat
d) Barang kemas
e) Animisme
f) Beliung

SEJARAH
TINGKATAN SATU
BAB 2 MODUL 2


Latihan 2.4: Zaman Logam

1. Apakah empat jenis peralatan yang digunakan pada zaman Logam?
a)
b)
c)
d)

2. Apakah empat kegiatan masyarakat pada Zaman Logam?
a)
b)
c)
d)

3. Apakah ciri-ciri penempatan masyarakat Zaman Logam?
a)
b)
c)

4. Bilakah Zaman Logam ini bermula?
a)

5. Nyatakan tiga lokasi utama Zaman Logam;
a)
b)
c)

6. Penempatan masyarakat lebih tertumpu di kawasan
a)
b)

7. Nyatakan dua bentuk kepercayaan yang diamalkan oleh masyarakat di Zaman Logam.
a)
b)

8. Nyatakan maksud bagi setiap konsep di bawah;
a) Adat resam
b) Kepercayaan
c) Penempatan
d) Upacara pengebumian

SEJARAH
TINGKATAN SATU
BAB 3 MODUL 1

BAB 3: KERAJAAN AWAL ASIA TENGGARA


Latihan 3.1: Pengenalan Kerajaan Awal Asia Tenggara

1. Dua buah kerajaan awal Asia Tenggara ialah
a)
b)

2. Kerajaan agraria terdiri daripada
a)
b)

3. Nyatakan lima buah kerajaan maritim.
a)
b)
c)
d)
e)

Latihan 3.2: Kerajaan Agraria

1. Nyatakan tiga lokasi utama kawasan kerajaan agraria.
a)
b)
c)

2. Nyatakan lima kegiatan utama masyarakat agraria.
a)
b)
c)
d)
e)

3. Hasil utama pertanian masyarakat agraria ialah
a)
b)
c)

4. Nyatakan dua tanggungjawab utama raja atau pemerintah agraria.
a)
b)

5. Pusat kerajaan Angkor terletak di kawasan
a)

6. Nyatakan lima kepentingan Tasik Tonle Sap dalam kerajaan Angkor.
a)
b)
c)
d)
e)

7. Apakah kegunaan utama baray

8. Agama utama kerajaan Angkor ialah

9. Apakah bukti penerimaan agama Hindu-Buddha oleh kerajaan Funan?

10. Siapakah raja kerajaan Angkor yang paling masyhur?

11. Namakan bandar pelabuhan yang terkenal kerajaan Funan.

12. Di manakah kerajaan Funan mendapatkan sumber bekalan air untuk pertanian?

13. Siapakah Raja Funan yang menggunakan gelaran Kurung Bnam?
14. Namakan raja yang paling masyhur kerajaan Funan.

15. Di manakah pusat pentadbiran kerajaan Funan?

16. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Kerajaan Agraria
b) Kerajaan Maritim
c) Ubi taro
d) Empangan
e) Terusan
f) Teknologi
g) Kuno
h) Baray
i) Devaraja

SEJARAH
TINGKATAN SATU
BAB 3 MODUL 2


Latihan 3.3: Kerajaan Maritim

1. Di manakah letaknya kerajaan maritim?

2. Apakah kegiatan utama masyarakat kerajaan maritim?

3. Nyatakan dua sistem perhubungan utama masyarakat maritim.
a)
b)

4. Nyatakan tiga kemudahan yang disediakan di pelabuhan maritim.
a)
b)
c)

5. Apakah tujuan segala kemudahan tersebut?
a)

6. Nyatakan tiga buah kerajaan maritim yang terletak di sekitar Selat Melaka dan Laut China Selatan.
a)
b)
c)
7. Dua buah kerajaan maritim yang terletak di sekitar Selat Melaka dan Laut Jawa ialah
a)
b)

8. Nyatakan dua fungsi utama pelabuhan entrepot.
a)
b)

9. Nyatakan enam jenis barangan yang dibawa dari kawasan pedalaman dan pulau-pulau berhampiran.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
10. Apakah bentuk kemahiran utama masyarakat maritim?

11. Kerajaan yang diasaskan oleh Chu-lien ialah

12. Siapakah yang memerintah kerajaan Champa pada 400 masihi?

13. Apakah kerajaan yang dikenali sebagai Tanah Merah?

14. Mengikut catatan Arab, Raja Srivijaya dianggap sebagai
a)
b)

15. Nyatakan tiga bahagian utama pentadbiran kerajaan Srivijaya.
a)
b)
c)

16. Kerajaan manakah yang dikenali sebagai kerajaan Cheh-Cha?

17. Dua pusat pentadbiran kerajaan ini ialah
a)
b)

18. Apakah peranan utama Gunung Jerai dalam kerajaan Kedah Tua?

19. Siapakah Raden Wijaya?

20. Kerajaan Majapahit melaksanakan sistem pentadbiran berdasarkan undang-undang

21. Siapakah yang membantu pentadbiran raja dalam kerajaan Majapahit?
a)
b)

22. Siapakah Raja Senagara?

23. Siapakah nama Perdana Menteri kerajaan Majapahit?

24. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Entrepot
b) Teknologi
c) Sanskrit
d) Telaga Batu
SEJARAH
TINGKATAN SATU
BAB 4 MODUL 1

BAB 4: PENGASASAN KESULTANAN MELAYU MELAKA


Latihan 4.1: Parameswara Pengasas Kesultanan Melayu Melaka

1. Nyatakan dua perkara berkaitan dengan diri Parameswara.
a)
b)

2. Mengapakah Parameswara melarikan diri dari Palembang?

3. Siapakah kerajaan Majapahit?

4. Namakan tiga tempat yang dituju oleh Parameswara semasa melarikan diri.
a)
b)
c)

5. Siapakah pengikut setia Parameswara yang turut sama melarikan diri ke Temasik?

6. Siapakah Temagi?

7. Bagaimanakah cara sambutan Temagi terhadap kedatangan Parameswara ke Temasik?

8. Apakah yang akhirnya dilakukan oleh Parameswara terhadap Temagi?

9. Nyatakan dua sebab mengapa Parameswara melakukan perkara tersebut.
a)
b)

10. Mengapakah Parameswara berasa tidak selamat berada di Temasik?

11. Namakan dua tempat yang menjadi persinggahan Parameswara semasa di Muar.
a)
b)

12. Nyatakan lima kebaikan yang terdapat di perkampungan nelayan.
a)
b)
c)
d)
e)

13. Nyatakan tiga kumpulan penduduk asal di perkampungan tersebut.
a)
b)
c)

Latihan 4.2: Asal Usul Nama Melaka

14. Menurut sumber manakah Melaka mendapat nama dari sebatang pokok?
a)
b)

15. Nyatakan dua maksud Melaka menurut istilah Arab.
a)
b)

16. Ceritakan empat perkara berkaitan dengan pokok Amalaka menurut mitos Hindu.
a)
b)
c)
d)

17. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Negeri naungan
b) Negeri taklukan
c) Ufti
d) Wakil kerajaan
e) Strategik
f) Pohon api-api
g) Suma Oriental
h) Sejarah Melayu

SEJARAH
TINGKATAN SATU
BAB 4 MODUL 2


Latihan 4.3: Kegigihan Parameswara Membangunkan Kesultanan Melayu Melaka

1. Nyatakan lima langkah yang diambil oleh Parameswara dalam usaha membangunkan Melaka.
a)
b)
c)
d)
e)

2. Nyatakan tiga jawatan yang diwujudkan oleh Parameswara dalam pemerintahan di Melaka.
a)
b)
c)

3. Nyatakan empat kemudahan yang disediakan di pelabuhan Melaka.
a)
b)
c)
d)

4. Apakah tujuan semua kemudahan itu disediakan di pelabuhan Melaka?
a)

5. Nyatakan dua buah negara yang menjalinkan hubungan diplomatik dengan Melaka.
a)
b)

6. Apakah dua sebab utama Melaka menjalinkan hubungan diplomatik dengan Siam?
a)
b)

7. Siapakah Laksamana Yin Ching?

8. Apakah tujuan Parameswara menjalinkan hubungan diplomatik dengan China?
a)
b)

9. Apakah yang dikurniakan oleh kerajaan China sebagai tanda pengiktirafan kepada kerajaan Melaka?
a)
b)
c)

10. Nyatakan tiga sebab mengapa Parameswara memilih Orang Laut untuk menjaga keselamatan perairan Melaka.
a)
b)
c)

11. Pada pendapat anda, mengapakah menjaga keselamatan perairan sangat penting kepada sesebuah negara?
a)
b)
12. Siapakah rakyat Melaka yang banyak membantu Parameswara dalam usahanya membangunkan Melaka?
a)
b)
c)
13. Apakah perumpamaan yang digunakan oleh Sejarah Melayu bagi menggambarkan hubungan raja dengan rakyat Melaka?

14. Nyatakan setiap peranan yang dimainkan oleh masyarakat Melaka yang berikut dalam usaha memajukan Melaka.
a) Orang Asli
b) Orang Laut
c) Orang Melayu

15. Apakah tiga perkara penting yang ditunjukkan oleh rakyat Melaka dalam membantu Parameswara membangunkan Melaka?
a)
b)
c)

16. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Diplomatik
b) Balairung seri
c) Biduanda
d) Bentara
e) Alat kebesaran diraja
f) Ufti
g) Negeri naungan
h) Daulat
SEJARAH
TINGKATAN SATU
BAB 5 MODUL 1

BAB 5: KEGEMILANGAN MELAKA


Latihan 5.1: Pentadbiran yang Sistematik

1. Namakan sistem pentadbiran yang diperkenalkan oleh Sultan Melaka.

2. Menurut sistem pentadbiran tersebut, siapakah yang mengetuai kerajaan Melaka?

3. Namakan empat pembesar dalam struktur pentadbiran tersebut.
a)
b)
c)
d)

4. Siapakah Pembesar Berempat dan apakah tugas-tugas mereka?
a)
b)
c)
d)

5. Apakah tujuan pembesar-pembesar jajahan dan daerah menghadap Sultan Melaka?

6. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Pembesar 4 Lipatan
b) Protokol
c) Kawasan pegangan
d) Kawasan pemakanan
e) Ufti
f) Pembahagian kuasa

Latihan 5.2: Pusat Perdagangan

1. Nyatakan lapan faktor yang menyebabkan Melaka muncul sebagai pusat perdagangan antarabangsa.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)

2. Apakah kebaikan Selat Melaka kepada kerajaan Melaka?
a)
b)

3. Nyatakan tiga kelebihan pelabuhan Melaka dari segi kedudukannya.
a)
b)
c)

4. Nyatakan enam tugas penting Syahbandar.
a)
b)
c)
d)
e)
f)

5. Mengapakah Sultan Melaka melantik empat orang Syahbandar untuk menguruskan pelabuhan Melaka?


6. Nyatakan peranan dan fungsinya bagi setiap perkara berikut;
a) Laksamana
b) Orang Laut
c) Undang-Undang Laut Melaka

7. Nyatakan enam jenis perkhidmatan yang disediakan oleh Syahbandar kepada pedagang-pedagang yang singgah di Melaka.
a)
b)
c)
d)
e)
f)

8. Apakah tujuan kerajaan Melaka mewujudkan sistem cukai dan surat kebenaran berniaga?
a)
b)

9. Nyatakan tiga jenis mata wang logam yang telah diperkenalkan di Melaka.
a)
b)
c)

10. Apakah dua tujuan mata wang seperti itu diperkenalkan di Melaka?
a)
b)

11. Nyatakan dua fungsi utama pelabuhan entrepot.
a)
b)

12. Apakah yang membezakan pelabuhan Melaka dengan pelabuhan-pelabuhan lain?

13. Mengapakah bahasa Melayu menjadi bahasa perantaraan utama di pelabuhan Melaka?
a)
b)

14. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Sistem Cukai Berkeutamaan
b) Surat Kebenaran Berniaga
c) Calains
d) Pelabuhan entrepot
e) Lingua franca

Latihan 5.3: Kematangan Hubungan Luar

1. Nyatakan dua bentuk hubungan luar Melaka.
a)
b)

2. Nyatakan sembilan buah kerajaan luar yang menjalinkan hubungan diplomatik dengan Melaka.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
i)

3. Siapakah Tome Pires?

4. Siapakah Sultan Melaka yang berkahwin dengan puteri Pasai?

5. Bagaimanakah hubungan diplomatik antara Melaka dengan Pasai boleh terjalin?
a)
b)

6. Apakah keadaan yang boleh dianggap antara kerajaan Melaka dengan Pasai adalah negara setaraf?
a)
b)

7. Nyatakan bahan-bahan yang dibekalkan oleh negara-negara berikut;
a) Pasai
b) Jawa
c) Siak
d) Kampar

8. Bagaimanakah Melaka menguasai kerajaan Kampar dan Siak?

9. Siapakah Tun Telanai dan Menteri Jana Putera?

10. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Negeri setaraf
b) Salam
c) Sembah
d) Negeri naungan

SEJARAH
TINGKATAN SATU
BAB 5 MODUL 2


Latihan 5.4: Pusat Pengembangan Agama Islam

1. Nyatakan empat cara penyebaran agama Islam di Melaka.
a)
b)
c)
d)

2. Apakah tiga sifat agama Islam yang membolehkannya mudah diterima di Melaka?
a)
b)
c)

3. Nyatakan peranan-peranan yang dimainkan oleh golongan berikut dalam usaha mengembangkan agama Islam di Melaka.
a) Ulama
b) Pendakwah
c) Sultan Melaka
d) Ahli Tasawuf

4. Apakah peranan istana Melaka dalam perkembangan Islam di Melaka?

5. Nyatakan peranan-peranan yang dimainkan oleh golongan berikut dalam usaha menyebarkan agama Islam ke rantau Asia Tenggara.
a) Pedagang asing
b) Tentera upahan
c) Raja negeri taklukan
d) Ahli agama/pendakwah
e) Pemerintah Melaka

6. Nyatakan lapan kesan akibat daripada perkembangan Islam di Melaka.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)

7. Ceritakan kesan-kesan agama Islam yang mempengaruhi budaya hidup masyarakat Melaka dalam setiap aspek berikut;
a) Bidang kesenian
b) Tulisan
c) Ukiran
d) Amalan masyarakat

8. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Batu nisan
b) Batu bersurat
c) Bustanus Salatin
d) Hikayat Raja-Raja Pasai
e) Replika
f) Institusi agama
g) Ilmu tasawuf
h) Menyadur
i) Musyawarah
j) Mimbar
k) Mihrab
l) Menara azan
m) Kubah masjid

Latihan 5.5: Pusat Kegiatan Ilmu

1. Nyatakan dua bentuk hasil karya yang dibawa oleh pedagang Arab dalam usaha meningkatkan kegiatan ilmu di Melaka.
a)
b)

2. Nyatakan tiga peranan istana Melaka sebagai pusat kegiatan intelektual.
a)
b)
c)

3. Nyatakan peranan dan tugas bagi setiap golongan berikut;
a) Jurutulis
b) Pengarang
c) Ulama

4. Nyatakan dua bentuk hikayat Melayu yang dihasilkan oleh cerdik pandai Melaka.
a)
b)

5. Apakah dua bentuk karya undang-undang yang telah dihasilkan cerdik pandai Melaka?
a)
b)

6. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Intelektual
b) Menterjemah
c) Menyadur
d) Bersifat didaktik
e) Karya Sastera Terjemahan
f) Karya Sastera Saduran
g) Khazanah

Latihan 5.6: Perluasan Kuasa

1. Nyatakan tiga cara yang dilaksanakan oleh Melaka dalam usaha meluaskan kuasa.
a)
b)
c)

2. Apakah bentuk bantuan yang diberikan kerajaan Melaka terhadap kerajaan-kerajaan lain yang menghadapi huru-hara dalam negeri?

3. Ceritakan secara ringkas usaha perluasan kuasa oleh pemerintah-pemerintah Melaka yang berikut;
a) Sultan Muzaffar Shah
b) Sultan Mansor Shah
c) Sultan Alauddin Riayat Shah

4. Siapakah hulubalang Melaka yang gagah berani semasa pemerintahan Sultan Alauddin Riayat Shah?

5. Siapakah Bendahara Tun Perak?

6. Buktikan kebijaksanaan Bendahara Tun Perak dalam usaha mempertahankan Melaka dari serangan musuh.

7. Mengapakah Bendahara Tun Perak tidak menuntut bela di atas kematian anaknya Tun Besar?

8. Nyatakan enam kesan akibat daripada dasar perluasan kuasa yang dijalankan oleh kerajaan Melaka.
a)
b)
c)
d)
e)
f)

9. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Empayar
b) Hulubalang
c) Jamung

SEJARAH
TINGKATAN SATU
BAB 6 MODUL 1

BAB 6: KEMEROSOTAN MELAKA


Bab 6: Kemerosotan Melaka

1. Di zaman pemerintahan siapakah Kesultanan Melayu Melaka mula merosot?

2. Nyatakan empat faktor kemerosotan dan kejatuhan Kesultanan Melayu Melaka.
a)
b)
c)
d)

Latihan 6.1: Kelemahan Kepemimpinan

1. Siapakah Bendahara Tun Mutahir?

2. Mengapakah Bendahara Tun Mutahir tidak disukai oleh pembesar-pembesar lain?

3. Mengapakah Sultan Mahmud Shah amat murka kepada Bendahara Tun Mutahir?

4. Ceritakan dengan ringkas berkenaan tokoh berikut;
a) Sultan Ahmad Shah
b) Bendahara Tun Perpatih Putih

5. Nyatakan tiga sebab mengapakah dikatakan pemerintah Melaka sangat lemah dan mengakibatkan Melaka merosot.
a)
b)
c)

6. Mengapakah semua pedagang di Melaka memilih pelabuhan lain untuk berdagang?

7. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Fitnah
b) Murka
c) Tepok
d) Rasuah
e) Cukai

Latihan 6.2: Masalah Perpaduan

1. Mengapakah orang Melayu dan orang India-Muslim tidak bersatu?

2. Nyatakan dua peristiwa konflik yang berlaku di Melaka yang menunjukkan masyarakatnya tidak bersatu.
a)
b)

3. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Konflik

Latihan 6.3: Kelemahan Askar Melaka

1. Nyatakan empat kelemahan yang terdapat pada askar-askar Melaka.
a)
b)
c)
d)

2. Nyatakan lima jenis senjata tradisional yang digunakan oleh askar Melaka ketika menentang askar Portugis.
a)
b)
c)
d)
e)

3. Bandingkan askar Melaka dan askar portugis dari aspek berikut;
a) Senjata perang
b) Struktur perang
c) Askar
d) Sokongan pemerintah

4. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Struktur

SEJARAH
TINGKATAN SATU
BAB 6 MODUL 2



Latihan 6.4: Kedatangan Portugis

1. Nyatakan tiga sebab kedatangan Portugis ke Timur.
a)
b)
c)

2. Apakah slogan yang digunakan oleh Portugis untuk menjelajah ke Timur?

3. Siapakah nama pemerintah Portugis yang memberi galakan kepada rakyatnya supaya menjelajah ke Timur?

4. Ceritakan tentang tiga tokoh Portugis yang telah berjaya sampai ke Timur.
a)
b)
c)

5. Apakah kaitan antara Perang Salib dengan tujuan kedatangan Portugis ke Timur?

6. Pada pendapat anda, apakah sebab sebenar Portugis ingin menjelajah ke Timur?

7. Nyatakan tiga sebab mengapakah orang Eropah sukakan rempah ratus dari Timur.
a)
b)
c)

8. Apakah sebab utama Lopez de Sequeira tiba di Melaka?

9. Bagaimanakah sambutan yang diberikan oleh pemerintah Melaka pada peringkat awal terhadap Portugis?

10. Siapakah yang menyampaikan maklumat tentang tujuan kedatangan sebenar pihak Portugis ke Melaka?

11. Apakah tindakan yang dilakukan oleh Bendahara Tun Mutahir terhadap pihak Portugis di Melaka?

12. Siapakah Ruy de Araujo?


13. Mengapakah Lopez de Sequeira melarikan diri ke Goa?

14. Apakah tiga tuntutan yang dibuat oleh Alfonso de Albuquerque?
a)
b)
c)
15. Mengapakah Alfonso de Albuquerque mengambil keputusan untuk menyerang Melaka?

16. Ceritakan secara ringkas tentang peristiwa serangan Portugis ke atas Melaka pada tarikh berikut;
a) 25 Julai 1511
b) 10 Ogos 1511
c) 24 Ogos 1511

17. Siapakah Si Kitol?

18. Ke manakah Sultan Ahmad Shah, keluarga dan pengikutnya berundur setelah Melaka berjaya ditawan oleh Portugis?

19. Siapakah yang bertanggungjawab berusaha mendapatkan semula Melaka?

20. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Tokoh
b) Slogan
c) Perang Salib
d) Rempah ratus
e) Kubu
f) Pembelot








SEJARAH
TINGKATAN SATU
BAB 7 MODUL 1

BAB 7: JOHOR MENEGAKKAN SEMULA KEWIBAWAAN KESULTANAN MELAYU MELAKA


Latihan Bab 7: Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka

1. Ke manakah Sultan Mahmud Shah dan pengikutnya berundur setelah Melaka dikuasai Portugis pada Ogos 1511?

2. Apakah yang dilakukan oleh Sultan Mahmud Shah ketika berada di Pulau Bentan?

3. Ceritakan secara ringkas tentang Kampar.

4. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Bersemayam
b) Mangkat

Latihan 7.1: Pengasasan Kerajaan Johor

1. Siapakah Raja Ali?

2. Apakah nama asal bagi negeri Johor?

3. Siapakah yang digelar sebagai Raja Ujong Tanah dan Bentan?

4. Siapakah Seri Nara Diraja dan apakah tugasnya?

5. Di manakah letaknya pusat pentadbiran Johor?

6. Nyatakan enam strategi yang dilaksanakan oleh Sultan Melaka bagi memperkukuhkan kuasanya.
a)
b)
c)
d)
e)
f)

7. Nyatakan tiga buah kuasa luar yang sentiasa mengancam kedudukan kerajaan Johor.
a)
b)
c)

8. Ceritakan tentang usaha Johor menguasai semula Melaka dari tangan Portugis berdasarkan tarikh berikut;
a) Jun 1551
b) Tahun 1608

9. Siapakah tokoh-tokoh berikut;
a) Tun Sri Lanang
b) Laksamana Tun Abdul Jamil

10. Kuasa manakah yang membantu Johor mengalahkan Portugis di Melaka?

11. Apakah dasar perdagangan Portugis di Melaka yang menyebabkan pedagang-pedagang mula berdagang di Acheh?
12. Siapakah Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam?


13. Apakah bukti yang menunjukkan Acheh muncul sebagai sebuah kuasa politik dan ekonomi yang kuat?

14. Mengapakah Johor, Acheh dan Portugis bersaing antara satu sama lain?
15. Ceritakan apakah sebab berlakunya Perang Tiga Segi bagi pihak berikut;
a) Johor
b) Acheh
c) Portugis

16. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Jauhar
b) Kota Kara

Latihan 7.2: Kegemilangan Kerajaan Johor

1. Nyatakan tiga faktor yang membantu kegemilangan kerajaan Johor.
a)
b)
c)

2. Mengapakah dikatakan Johor sebagai pelabuhan entrepot bagi Kepulauan Melayu?

3. Siapakah pedagang asing yang datang berniaga di pelabuhan Johor?

4. Namakan dua pusat pentadbiran Johor semasa pemerintahan Sultan Mahmud Shah II?
a)
b)

5. Siapakah Thomas Silcher?

6. Apakah barang dagangan yang didagangkan di pelabuhan Johor berdasarkan aspek berikut;
a) Barangan tempatan
b)Barangan luar negeri

7. Nyatakan dua kemudahan yang disediakan untuk pedagang di pelabuhan Johor.
a)
b)

8. Nyatakan dua cara perdagangan dijalankan di pelabuhan Johor.
a)
b)

9. Nyatakan tiga jenis mata wang yang diperkenalkan oleh Sultan Alauddin Riayat Shah II.
a)
b)
c)

10. Apakah tiga bentuk mata wang asing yang digunakan di pelabuhan Johor?
a)
b)
c)
11. Apakah jenis cukai yang dilaksanakan di pelabuhan Johor?

12. Nyatakan dua cara yang dilakukan oleh kerajaan Johor bagi menjamin keselamatan pedagang di pelabuhan.
a)
b)

13. Nyatakan kebaikan pelabuhan Johor dari segi kedudukan geografinya.

14. Apakah bukti yang menunjukkan Johor terkenal dengan kemahiran membuat dan membaiki kapal?

15. Namakan dua hasil karya yang berjaya dihasilkan di Johor abad ke-17.
a)
b)

16. Siapakah Raja Ali Haji?

17. Di manakah letaknya pusat pemerintahan Johor yang terakhir?

18. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Bahara
b) Sistem naungan

SEJARAH
TINGKATAN SATU
BAB 7 MODUL 2


Latihan 7.3: Kemerosotan Kerajaan Johor

1. Nyatakan empat faktor yang menyebabkan kemerosotan Johor.
a)
b)
c)
d)

2. Mengapakah Jambi menyerang Johor?

3. Siapakah yang dianugerahi gelaran Paduka Raja?

4. Nyatakan empat perkara berkaitan diri Laksamana Tun Abdul Jamil.
a)
b)
c)
d)

5. Mengapakah Laksamana Tun Abdul Jamil tidak disenangi oleh Bendahara Tun Habib Abdul Majid?

6. Siapakah Sultan Abdul Jalil Riayat Shah IV?

7. Apakah peristiwa yang dikaitkan dengan Sultan Mahmud Shah II?

8. Mengapakah keturunan Bendahara menguasai takhta kerajaan Johor?

9. Mengapakah Raja Kechil dari Siak menuntut takhta kerajaan Johor?

10. Ceritakan bagaimana Raja Kechil berjaya menguasai Johor.

11. Siapakah Raja Sulaiman?

12. Siapakah yang digelar anak raja Bugis lima bersaudara?

13. Bagaimanakah cara yang dilakukan oleh Bugis bagi mengukuhkan kuasanya di Johor?

14. Apakah bukti yang menunjukkan berlaku perpecahan dalam kerajaan Johor?

15. Mengapakah orang Bugis memusuhi Belanda?

16. Nyatakan dua sebab mengapa Belanda ingin menguasai Johor.
a)
b)

17. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Jajahan takluk
b) Julang

SEJARAH
TINGKATAN SATU
BAB 8 MODUL 1

BAB 8: KERAJAAN NEGERI-NEGERI MELAYU


Latihan Bab 8: Kerajaan Negeri-Negeri Melayu

1. Nyatakan tiga buah negeri dalam Kerajaan Melayu Tua.
a)
b)
c)

2. Nyatakan empat buah negeri dalam Kerajaan Melayu Baru.
a)
b)
c)
d)

Latihan 8.1: Kerajaan Melayu Tua

1. Nyatakan nama bagi negeri Kedah mengikut panggilan orang-orang berikut;
a) Orang Cina
b) Pedagang India
c) Pedagang Arab
d)Orang Siam

2. Apakah nama pusat pemerintahan Kedah pada tahun 1735?

3. Apakah hubungan antara kerajaan Siam dengan kerajaan Kedah?
4. Apakah cara yang digunakan oleh Sultan Kedah untuk menjamin keselamatan negeri Kedah?

5. Mengapakah Siam menyerang dan menakluk Kedah pada tahun 1821?

6. Nyatakan empat sebab mengapa negeri Kedah terkenal sebagai sebuah pelabuhan entrepot.
a)
b)
c)
d)

7. Dari manakah berasalnya nama bagi negeri Perak?

8. Nyatakan dua sumber penting yang menceritakan tentang pengasasan kesultanan Perak.
a)
b)

9. Siapakah Sultan Perak yang pertama?

10. Di manakah pusat pemerintahan bagi negeri Perak?

11. Mengapakah kuasa luar berminat untuk mengusai negeri Perak?

12. Namakan tiga buah kuasa luar yang berminat untuk mengusai negeri Perak.
a)
b)
c)

13. Nyatakan dua kesan daripada kekalahan Perak ditangan Siam pada tahun 1819?
a)
b)

14. Apakah nama asal bagi negeri Pahang mengikut sebutan orang-orang berikut:
a) Orang Cina
b) Orang Arab

15. Berikan asal usul nam Pahang menurut sumber berikut;
a) Cerita tradisi Melayu
b) Sejarah Melayu

16. Siapakah Sultan Pahang pertama dari keturunan kesultana Melaka?

17. Siapakah Raja Bajau?

18. Bagaimanakah Pahang dikuasai oleh kerajaan Johor?

19. Nyatakan tiga hasil utama Negeri Pahang berdasarkan catatan Portugis dan China
a)
b)
c)

20. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Kerajaan Melayu Tua
b) Kerajaan Melayu Baru
c) Bunga Emas
d) Hikayat Merong Mahawangsa
e) Cura Si Manjakini
f) Negeri naungan

SEJARAH
TINGKATAN SATU
BAB 8 MODUL 2


Latihan 8.2: Kerajaan Melayu Baru

1. Nyatakan sebutan asal nama Kelantan menurut sumber-sumber berikut;
a) Sejarawan China
b) Researches on Ptolemy's Geography of Eastern Asia

2. Siapakah Raja Long Yunus?

3. Mengapakah Terengganu menyerang Kelantan Pada tahun 1795 dan 1800?

5. Siapakah Sultan Muhammad I?

6. Apakah strategi yang dilaksanakan oleh Sultan Kelantan bagi mengelakkan serangan kuasa luar?

7. Nyatakan tiga sebab mengapa Kelantan terkenal dikalangan pedagang
a)
b)
c)

8. Dari manakah nama Terengganu diperoleh?

9. Siapakah Tun Zainal Abidin Paduka Maharaja?

10. Mengapakah dikatakan Terengganu mencapai zaman kegemilangan semasa pemerintahan Sultan Mansor Shah I?
11. Ceritakan tentang hubungan persahabatan antara Terengganu dengan Siam.

12. Siapakah Sultan Omar?

13. Tunjukkan dua bukti yang menyatakan bahawa Terengganu adalah antara negeri yang terawal menerima pengaruh agama islam.
a)
b)

14. Mengapakah Sultan Terengganu akhirnya menolak hubungan persahabatan dengan Siam?

15. Darimanakah asal nama asal Selangor diperoleh?

16. Siapakah Raja Lumu?

17. Mengapakah Belanda berminat untuk menakluk Selangor?

18. Kerajaan manakah yang membantu Selangordalm usaha membebaskan diri dari serangan Belanda?

19. Namakan sembilan daerah yang terdapat dalam Negeri Sembilan?
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
I)

20. Nyatakan tiga sebab mengapa keadaan Negeri Sembilan tidak aman?
a)
b)
c)

21. Siapakah Raja Melewar?

22. Namakan tiga hasil utama keluaran Negeri Sembilan
a)
b)
c)
23. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Diplomatik
b) Bunga emas
c) Luak

SEJARAH
TINGKATAN SATU
BAB 9 MODUL 1

BAB 9: WARISAN KESULTANAN MELAYU


Latihan 9.1: Sistem Pemerintahan dan Pentadbiran

1. Apakah corak pemerintahan yang diamalkan di negeri-negeri Melayu?

2. Namakan tiga struktur pentadbiran di negeri-negeri Melayu.
a)
b)
c)

3. Siapakah yang mengetuai pentadbiran di peringkat negeri?

4. Nyatakan tiga ciri seorang raja atau sultan yang berdaulat.
a)
b)
c)

5. Apakah kepentingan daulat bagi seseorang raja atau sultan?

6. Nyatakan empat cara raja atau sultan mengukuhkan kedaulatannya.
a)
b)
c)
d)
7. Namakan sebelas perkara yang termasuk dalam alat-alat kebesaran dan keistimewaan raja.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
i)
j)
k)

8. Nyatakan peranan warna-warna berikut dalam kehidupan seseorang raja.
a) Kuning
b) Putih

9. Pada pendapat anda, mengapakah seseorang rakyat biasa tidak dibenar menggunakan bahasa istana dalam perbualan mereka seharian?

10. Mengapakah segala perintah raja atau sultan mesti dilaksanakan?

11. Nyataan dua peranan pembesar di peringkat negeri.
a)
b)

12. Siapakah yang diberi surat tauliah oleh sultan untuk mentadbir?

13. Nyatakan empat tugas utama pembesar jajahan dan daerah.
a)
b)
c)
d)

14. Siapakah yang dikenali sebagai penggawa atau penghulu?

15. Nyatakan empat tugas utama mereka.
a)
b)
c)
d)

16. Namakan dua golongan yang penting dalam pentadbiran peringkat kampung.
a)
b)

17. Nyatakan lapan tugas utama golongan agama.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)

18. Nyatakan tiga kebolehan dan kemahiran bagi seseorang ahli magis.
a)
b)
c)

19. Apakah jenis adat pemerintahan yang diamalkan di negeri-negeri berikut;
a) Negeri-Negeri Melayu
b) Negeri Sembilan

20. Ceritakan secara ringkas berkaitan perkara berikut;
a) Adat Perpatih
b) Adat Temenggung

21. Siapakah pemerintah tertinggi di Negeri Sembilan?

22. Namakan empat luak yang diperintah oleh Undang di Negeri Sembilan.
a)
b)
c)
d)

23. Nyatakan lima peranan yang dimainkan oleh Lembaga di Negeri Sembilan.
a)
b)
c)
d)
e)

24. Golongan manakah yang menjadi pemerintah paling bawah dalam pentadbiran di Negeri Sembilan?

25. Nyatakan lima peringkat pemilihan pemimpin dalam Adat Perpatih.
a)
b)
c)
d)
e)

26. Namakan sepuluh alat-alat kebesaran diraja yang menjadi lambang kekuasaan Yang Dipertuan Besar di Negeri Sembilan.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
i)
j)

27. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Sistem pemerintahan
b) Daulat
c) Cap mohor
d) Bahasa dalam
e) Tulah
f) Derhaka
g) Surat tauliah
h) Ahli magis
i) Ketua adat
j) Undang
k) Luak
l) Lembaga
m) Buapak
n) Demokrasi

Latihan 9.2: Sistem Perundangan Kerajaan Melayu

1. Namakan dua bentuk sistem perundangan yang diamalkan di Negeri-Negeri Melayu.
a)
b)

2. Bandingkan Adat Temenggung dan Adat Perpatih dari aspek berikut;
a) Sistem pemerintahan
b) Sistem kekeluargaan
c) Perkahwinan
d) Harta pusaka
e) Hukuman

3. Namakan lima jenis undang-undang bertulis.
a)
b)
c)
d)
e)

4. Namakan dua jenis undang-undang bertulis yang digubal semasa zaman Kesultanan Melayu Melaka.
a)
b)

5. Bagaimanakah unsur-unsur yang terdapat dalam kedua-dua undang-undang di atas boleh tersebar ke negeri-negeri Melayu yang lain.

6. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Undang-undang adat
b) Undang-undang bertulis

SEJARAH
TINGKATAN SATU
BAB 9 MODUL 2


Latihan 9.3: Kegiatan Ekonomi di Negeri-Negeri Melayu

1. Nyatakan lima jenis kegiatan ekonomi yang dijalankan di negeri-negeri Melayu.
a)
b)
c)
d)
e)

2. Namakan lima jenis sumber makanan penting di negeri-negeri Melayu.
a)
b)
c)
d)
e)

3. Di manakah padi sawah sesuai ditanam?

4. Namakan enam jenis peralatan pertanian yang selalu digunakan oleh petani.
a)
b)
c)
d)
e)
f)

5. Apakah fungsi utama pengairan?

6. Namakan empat jenis peralatan tradisional untuk menangkap ikan.
a)
b)
c)
d)
7. Apakah tiga jenis sumber semula jadi untuk dijadikan barangan kraf tangan?
a)
b)
c)

8. Namakan tiga jenis kemahiran lain masyarakat Melayu tradisional.
a)
b)
c)

9. Namakan kawasan utama perlombongan bijih timah bagi setiap negeri berikut;
a) Perak
b) Negeri Sembilan
c) Selangor

10. Nyatakan dua kaedah tradisional melombong bijih timah.
a)
b)

11. Apakah kegunaan bahan-bahan logam seperti bijihtimah, emas dan perak?

12. Namakan tujuh jenis cukai yang menjadi sumber pendapatan pemerintah.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
13. Namakan dua jenis cukai yang berkaitan dengan sungai.
a)
b)

14. Apakah perbezaan dan persamaan antara sistem serah dan sistem kerah.

15. Namakan mata wang bagi setiap zaman ekonomi berikut;
a) Zaman ekonomi awal
b) Zaman perkembangan ekonomi

16. Namakan jenis mata wang logam yang digunakan di negeri-negeri berikut;
a) Melaka
b) Terengganu
c) Johor
d) Kelantan
e) Selangor
f) Kedah

17. Namakan tiga jenis alat untuk menyukat sesuatu benda.
a)
b)
c)
18. Apakah kegunaan alat sukatan?

19. Namakan dua jenis alat yang digunakan untuk menimbang.
a)
b)

20. Apakah kegunaan alat timbangan?

21. Namakan dua jenis ukuran berdasarkan anggota badan untuk mengukur jarak.
a)
b)

22. Namakan empat jenis pengangkutan air.
a)
b)
c)
d)

23. Namakan tiga jenis haiwan yang digunakan untuk mengangkut barang.
a)
b)
c)

24. Pada pendapat anda, mengapakah sungai dipilih sebagai jalan perhubungan oleh masyarakat Melayu tradisional?

25. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Sara diri
b) Empangan
c) Kraf tangan
d) Songket
e) Cukai
f) Cukai labuh batu
g) Cukai bebas kuala
h) Cukai kepala
i) Sistem Serah
j) Sistem Kerah
k) Perdagangan tukar barang
l) Denai penarikan

Latihan 9.4: Sosiobudaya

1. Nyatakan dua cara bagaimana kedudukan individu boleh berubah.
a)
b)

2. Namakan dua golongan mengikut susun lapis masyarakat Melayu tradisional.
a)
b)

3. Ceritakan secara ringkas bagaimana sistem giliran raja di Perak dilaksanakan.

4. Nyatakan empat golongan yang membantu raja dalam pentadbiran.
a)
b)
c)
d)

5. Nyatakan dua kumpulan bagi golongan diperintah dalam masyarakat Melayu.
a)
b)

6. Apakah pekerjaan utama bagi golongan rakyat biasa dalam masyarakat Melayu?

7. Nyatakan tiga pekerjaan utama rakyat asing.
a)
b)
c)

8. Namakan tiga jenis hamba yang terdapat dalam masyarakat Melayu.
a)
b)
c)

9. Namakan dua jenis gaya hidup dalam masyarakat Melayu tradisional.
a)
b)

10. Ceritakan secara ringkas tentang upacara kemangkatan raja atau sultan.

11. Mengapakah adat menjunjung duli dilakukan?

12. Nyatakan dua istilah yang digunakan semasa menghadap raja.
a)
b)

13. Apakah syarat yang dikenakan semasa menghadap raja?

14. Mengapakah upacara menyambut tetamu atau utusan Melaka berbeza?

15. Ceritakan tentang pakaian dan alat perhiasan diraja.
16. Nyatakan empat nilai-nilai murni yang menjadi amalan masyarakat Melayu tradisional.
a)
b)
c)
d)

17. Ceritakan tentang budaya ziarah-menziarahi di kalangan masyarakat Melayu tradisional.

18. Apakah adab sebelum dan ketika makan?

19. Nyatakan apakah masa lapang bagi setiap golongan berikut;
a) Golongan pemerintah
b) Golongan rakyat

20. Ceritakan bagaimanakah golongan berikut menggunakan masa lapang mereka;
a) Golongan bangsawan
b) Golongan rakyat

21. Siapakah golongan penghibur di istana?

22. Nyatakan tiga kebaikan yang diperoleh daripada aktiviti masa lapang.
a)
b)
c)

23. Namakan dua jenis karya sastera yang wujud semasa zaman masyarakat Melayu tradisional.
a)
b)

24. Namakan enam bidang karya persuratan.
a)
b)
c)
d)
e)
f)

25. Ceritakan tentang sastera lisan.

26. Namakan lapan jenis kesenian rakyat tradisional.

27. Namakan alat-alat muzik yang menjadi kebanggaan masyarakat Melayu tradisional.

28. Ceritakan secara ringkas berkaitan perkara berikut;
a) Seni suara
b) Seni tari
c) Reka bentuk rumah Melayu
d) Seni ukiran
e) Seni tekat
f) Seni tenun

29. Namakan tiga jenis adat resam masyarakat Melayu yang masih diamalkan kini.
a)
b)
c)

30. Ceritakan tentang empat jenis adat yang dijalankan sebelum perkahwinan dilangsungkan.
a) Adat merisik
b) Adat meminang
c) Adat Akad Nikah
d) Adat majlis perkahwinan

31. Ceritakan secara ringkas berkaitan pendidikan yang berikut;
a) Pendidikan tidak formal
b) Pendidikan formal

32. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Sosiobudaya
b) Struktur masyarakat
c) Hierarki
d) Taraf sedia
e) Taraf pencapaian
f) Pendeta
g) Sistem penggantian raja
h) Kerabat diraja
i) Golongan merdeheka
j) Golongan bangsawan
k) Berderau / berseraya
l) Adat resam

SEJARAH
TINGKATAN SATU
BAB 10 MODUL 1

BAB 10: SARAWAK


Latihan 10.1: Latar Belakang Sejarah Sarawak

1. Dari manakah nama Sarawak berasal?

2. Ceritakan tentang bukti kewujudan manusia di Gua Niah 40 000 tahun dahulu.

3. Apakah perkaitan negeri Sarawak dengan Kesultanan Brunei?


Latihan 10.2: Masyarakat Sarawak

4. Nyatakan kumpulan etnik mengikut kawasan penempatan berikut;
a) Persisiran pantai
b) Lembah sungai
c) Pedalaman

5. Senaraikan kumpulan etnik yang terdapat di Sarawak.

6. Pada pendapat anda, mengapakah kawasan dataran pantai dan lembah sungai padat dengan penduduk?

Latihan 10.3: Kegiatan Sosiobudaya

7. Mengapakah corak sosiobudaya berbeza di Sarawak?
8. Ceritakan tentang pendidikan berikut di Sarawak.
a) Pendidikan tidak formal
b) Pendidikan formal

9. Apakah perbezaan antara adat resam yang diamalkan oleh masyarakat Islam dengan bukan Islam?

10. Nyatakan dua peranan penting yang dimainkan oleh tuai rumah.
a)
b)

11. Mengapakah etnik Melayu tiada tuai rumah?

12. Namakan dua jenis perayaan penting yang menjadi tanggungjawab tuai rumah.
a)
b)

13. Ceritakan tentang peraturan dan adat resam kumpulan etnik berikut;
a) Orang Iban
b) Orang Kayan, Kelabit dan Kenyah
c) Orang Melayu Sarawak

14. Ceritakan tentang adat menindik telinga di kalangan Orang Kayan, Kenyah dan Kelabit.

15. Namakan tiga etnik Sarawak yang tinggal di rumah panjang.
a)
b)
c)

16. Ceritakan tentang jenis perayaan bagi setiap etnik berikut;
a) Orang Melanau
b) Orang Iban

17. Apakah tujuan Perayaan Kaul diadakan?

18. Namakan empat jenis Perayaan Hari Gawai.
a)
b)
c)
d)

19. Ceritakan tentang kesenian bergendang di kalangan Orang Melayu Sarawak.

20. Senaraikan kumpulan etnik Sarawak yang mengamalkan kepercayaan animisme.

21. Apakah bentuk kepercayaan masyarakat berikut;
a) Orang Melanau
b) Orang Penan

22. Nyatakan dua bentuk kepercayaan Orang Iban.
a)
b)

23. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Etnik
b) Sosiobudaya
c) Semangat kekitaan
d) Tuai rumah
e) Tajau
f) Rumah panjang
g) Ipok
h) Kepercayaan animisme
i) Disemah

SEJARAH
TINGKATAN SATU
BAB 10 MODUL 2


Latihan 10.4: Kegiatan Ekonomi

1. Apakah bentuk kegiatan ekonomi utama di Sarawak?

2. Nyatakan empat jenis kegiatan ekonomi tradisional masyarakat Sarawak.
a)
b)
c)
d)

3. Masyarakat manakah yang menanam padi di sekitar rumah secara gotong-royong?

4. Di manakah masyarakat Penan tinggal dan apakah kegiatan ekonomi mereka?

5. Apakah kegiatan utama masyarakat yang tinggal di kawasan pedalaman?

6. Ceritakan tentang kegiatan pertanian berikut;
a) Padi huma
b) Sagu
c) Lada hitam

7. Apakah kebaikan penanaman padi huma?

8. Apakah perbezaan antara penanaman padi huma dengan padi sawah?

9. Namakan dua hasil perlombongan utama Sarawak.
a)
b)

10. Apakah bahan-bahan dagangan Sarawak yang didagangkan di pelabuhan Melaka?

11. Apakah bahan-bahan dagangan yang dibawa pedagang asing ke Sarawak?

12. Apakah nama kawasan perdagangan utama di Sarawak?

13. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Sara diri
b) Padi huma
c) Padi sawah
d) Bario
e) Lemantak

SEJARAH
TINGKATAN SATU
BAB 11 MODUL 1

BAB 11: SABAH


Latihan 11.1: Latar Belakang Sejarah Sabah

1. Dari manakah asal nama negeri Sabah?

2. Namakan tiga jenis sistem politik yang diamalkan di Sabah.
a)
b)
c)

3. Apakah perkaitan antara negeri Sabah dengan Kesultanan Brunei dan Sulu?

Latihan 11.2: Masyarakat Sabah

1. Berapakah kumpulan etnik yang terdapat di Sabah?

2. Namakan lapan kumpulan etnik utama di Sabah.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)

3. Ceritakan tentang kumpulan etnik mengikut kawasan penempatan berikut;
a) Pesisiran pantai
b) Lembah pantai
c) Pedalaman

Latihan 11.3: Kegiatan Sosiobudaya

1. Apakah perkara yang diajar dalam pendidikan tidak formal di Sabah?

2. Apakah tujuan perkara-perkara tersebut diajar kepada kanak-kanak Sabah?

3. Mengapakah dikatakan pendidikan formal di Sabah sangat terhad?

4. Apakah dua tujuan undang-undang adat diamalkan di Sabah?
a)
b)

5. Namakan tiga jenis undang-undang adat yang dijalankan oleh ketua adat.
a)
b)
c)

6. Apakah bentuk undang-undang adat yang dipercayai oleh masyarakat Kadazandusun?

7. Ceritakan secara ringkas tentang undang-undang adat berikut:
a) Adat Pertanian
b) Adat Perkahwinan
c) Adat Kematian

8. Bilakah tarian Sumazau akan dipersembahkan oleh orang Kadazandusun?

9. Mengapakah kaum Bajau mengadakan hari perkahwinan mereka ketika cahaya bulan terang?

10. Mengapakah kaum Murut memukul tiang rumah?

11. Ceritakan tentang dua kepercayaan berikut;
a) Kepercayaan pagan
b) Kepercayaan animisme

12. Mengapakah dikatakan pada abad ke-16 kehidupan etnik di Sabah mulai berubah?

13. Apakah tujuan kumpulan etnik mewujudkan sistem ketua di sesebuah kampung?

14. Nyatakan peranan bagi setiap ketua berikut;
a) Ketua etnik beragama Islam
b) Orang tua bagi etnik bukan beragama Islam

15. Ceritakan tentang kepercayaan bagi kaum berikut;
a) Kadazandusun
b) Murut

16. Apakah tujuan pertandingan Unduk Ngadau diadakan oleh kaum Kadazandusun?


17. Apakah jenis peristiwa yang berlangsung pada 30 dan 31 Mei setiap tahun?

18. Namakan jenis tarian bagi setiap kaum berikut;
a) Murut
b) Kadazandusun
c) Bajau

19. Apakah bahan utama untuk membuat alat muzik Sabah?

20. Namakan lima jenis alat muzik Sabah.
a)
b)
c)
d)
e)

21. Apakah tiga bahan utama untuk membuat rumah panjang masyarakat Sabah?
a)
b)
c)

22. Apakah keistimewaan tinggal di rumah panjang?

23. Namakan empat jenis kraf tangan masyarakat Sabah.
a)
b)
c)
d)

24. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Babas
b) Sogit
c) Monogit
d) Pagan
e) Orang tua
f) Rumah panjang
g) Kinorohingan
h) Bobohizan dan Babalian
i) Aki Kopuno
j) Tamu Besar
k) Inavol

SEJARAH
TINGKATAN SATU
BAB 11 MODUL 2


Latihan 11.4: Kegiatan Ekonomi Sabah

1. Apakah faktor yang menentukan jenis kegiatan ekonomi masyarakat Sabah?

2. Nyatakan empat kegiatan sara diri masyarakat Sabah.
a)
b)
c)
d)

3. Namakan dua bentuk kegiatan pertanian di Sabah.
a)
b)

4. Apakah kegiatan pertanian lain masyarakat Sabah selain daripada pertanian padi?

5. Nyatakan jenis kegiatan ekonomi masyarakat berikut;
a) Kadazandusun
b) Penduduk pesisir pantai

6. Apakah kegiatan utama masyarakat Bajau di pesisiran pantai?

7. Namakan dua alat tradisional menangkap ikan masyarakat Bajau.
a)
b)

8. Namakan dua jenis sarang burung yang terdapat di Gua Gomantong, Sandakan.
a)
b)

9. Apakah perbezaan antara kedua-dua sarang burungtersebut?

10. Bagaimanakah sarang burung tersebut diperoleh?

11. Apakah kegiatan ekonomi utama kaum Murut?

12. Apakah nama tempat masyarakat pelbagai etnik Sabah berjual beli?

13. Apakah bentuk barangan yang menjadi pertukaran masyarakat Sabah ketika berjual beli?

14. Bagaimanakah perdagangan dengan pedagang Cina dijalankan?


15. Mengapakah penduduk dari kawasan pedalaman dan kampung berdekatan berkumpul?

16. Namakan tiga kaum yang memperdagangkan hasil laut dan beras.
a)
b)
c)

17. Kaum manakah yang memperdagangkan hasil hutan?

18. Nyatakan dua kebaikan yang diperoleh daripada kewujudan pasar tamu.
a)
b)

19. Berikan maksud bagi setiap konsep berikut;
a) Pertanian pindah
b) Pertanian kekal
c) Sarang burung
d) Pasar tamu
e) Perdagangan tukar barang
f) Getah perca
g) Damar

uLaNG BaCa sejarah SPM

Peranan dan Kedudukan Firaun Dalam Pentadbiran Mesir Purba

Ketua Pemerintahan / Ketua Negara
Ketua Tentera
Ketua Pendeta
Menguasai hasil negara
Menguasai rakyat
Menguasai tanah
Tuhan / Anak Tuhan
Berkuasa mutlak
Dianggap suci

Organisasi Sosial Masyarakat Mesir Purba

Terbahagi kepada golongan atasan dan bawahan
Golongan atasan terbahagi kepada raja dan bangsawan
Raja digelar Firaun
Golongan bangsawan terdiri daripada pendeta, kerabat diraja, pegawai pentadbir dan tentera
Golongan bawahan terbahagi kepada rakyat dan hamba
Rakyat terdiri daripada petani, pedagang dan artisan
Hamba terdiri daripada hamba tawanan dan hamba berhutang

Kepercayaan Masyarakat Mesir Purba

Percaya kepada konsep politeisme
Tuhan orang Mesir dikaitkan dengan unsur alam
Mempercayai kehidupan selepas mati
Mayat disimpan dan dijaga dengan baik
Keperluan selepas mati ditanam bersama mayat
Mayat disolek dan dipakaikan alat kebesaran

Sumbangan tamadun Mesir Purba Kepada Ketamadunan Manusia

Senibina piramid
Teknik pembinaan bangunan menggunakan batu-bata
Penciptaan kertas daripada pokok papyrus untuk menulis
Penyimpanan rekod menggunakan kertas
Menggunakan tulisan yang cantik sebagai suatu hasil seni
Memulakan pendidikan di peringkat umur yang rendah
Sistem pendidikan diuruskan oleh rumah ibadat
Sistem pendidikan diletakkan di bawah pentadbiran kerajaan
Sistem pendidikan bertujuan melahirkan pegawai kerajaan terlatih
Pengajaran ilmu geometri, matematik dan sains dalam pendidikan
Memumiakan mayat
Pengawalan banjir menggunakan ilmu matematik
Penciptaan sistem pengairan
Menebus guna kawasan padang pasir menjadi kawasan pertanian
Memperkenalkan kalendar 365 hari dalam setahun

Sumbangan Tamadun Indus
· Menyesuaikan diri dengan alam sekitar untuk membina tamadun.
· Perancangan bandar.
· Peningkatan mutu batu-bata melalui pebakaran.
· Hubungan dengan tamadun lain.
· Mengutamakan keamanan dalam mencapai kemajuan dan kecemerlangan.

Sebab-sebab masyarakat Lembah Indus Berjaya Membina Bandar Terancang

· Memiliki kepakaran dari segi susun atur dan pengisian bandar.
· Pemahaman tentang ilmu geometri, kesenian dan matematik.
· Kemajuan dalam ilmu geometri dan pembinaan.
· Pertembungan tamadun ini dengan tamadun lain
· Pertukaran teknologi dengan tamadun lain.
· Peningkatan mutu bahan binaan.
· Penghasilan batu bata melalui pembakaran dengan suhu tinggi.
· Penyesuaian pengaruh luar dengan keadaan tempatan.

Sistem Pemerintahan Dalam Dinasti Shang

Berbentuk pemerintahan beraja.
Pengganti raja dilantik daripada saudara lelaki atau anak lelaki raja.
Raja berkuasa dalam politik, ekonomi, sosial dan agama.
Raja berkuasa secara langsung di kawasan pusat pentadbiran.
Kuasa raja merupakan mandat daripada tuhan.
Raja dibantu oleh bangsawan dan pegawai kerajaan.
Golongan bangsawan mentadbir wilayah.
Golongan bangsawan mewujudkan sistem pentadbirannya sendiri.

Kepercayaan Masyarakat Hwang Ho

Percaya kuasa raja merupakan mandat daripada tuhan.
Menganut kepercayaan animisme
Mengamalkan politeisme.
Memuja roh nenek moyang.
Menyembah tuhan syurga (shang-ti) dan tuhan bumi (Tu).
Menyembah sungai, bukit dan gunung.
Upacara penyembahan melibatkan permainan muzik, tarian dan upacara korban.
Upacara penyembahan diketuai oleh golongan bomoh.
Mempercayai ramalan.
Upacara penilikan / ramalan menggunakan tulang oracle.
Mempercayai konsep Yin dan Yang.
Mempercayai konsep Feng Hsui.
Sumbangan Tamadun Hwang Ho

Sistem pemerintahan monarki.
Konsep anak syurga dan mandat dari syurga yang dikaitkan dengan raja
Amalan putaran dinasti
Pembinaan sistem pengairan.
Pembinaan terusan untuk pertanian dan mengelakkan banjir.
Kemajuan dalam teknologi pembajakan.
Penciptaan cangkul dan sabit dalam kerja pertanian.
Penggunaan batas untuk tujuan penanaman.
Penggunaan tulisan ideogram dalam bidang penulisan dan percetakan.
Pemujaan roh nenek moyang.
Konsep Yin dan Yang.
Konsep Feng Hsui.
Amalan penggunaan kalendar.
Falsafah perang Sun Tzu diaplikasi sebagai taktik dalam perniagaan.

Peranan Shih Huang Ti Dalam Peningkatan Tamadun China

• Mengasaskan Dinasti Chin
• Memperluaskan jajahan takluk Dinasti Chin
• Membentuk sebuah empayar
• Menyatukan jajahan takluk di bawah satu pentadbiran pusat
• Meluaskan tamadun Hwang Ho ke bahagian selatan China
• Membina Tembok Besar China

Ciri-Ciri Pemerintahan Demokrasi di Athens

• Terdapat Dewan Perhimpunan dan Majlis
• Warganegara lelaki dewasa berpeluang menjadi ahli Dewan Perhimpunan
• Tempoh menjadi ahli Dewan Perhimpunan antara enam bulan hingga setahun
• Dewan Perhimpunan bersidang sebanyak tiga kali sebulan
• Ahli Dewan Perhimpunan mencadangkan dasar kerajaan
• Keputusan Dewan Perhimpunan dikendalikan oleh Majlis
• Dewan Perhimpunan bertanggungjawab melantik ahli Majlis, Majistret dan Juri.
• Dewan Perhimpunan mempunyai kuasa terhadap Majlis, majistret dan Juri.

Amalan Sistem Republik di Rom

• Tiada pemerintah berkuasa mutlak
• Kuasa tertinggi terletak pada dua orang konsul
• Konsul dilantik oleh Dewan Senat
• Konsul dibantu oleh Dewan Senat
• Dewan Senat dianggotai oleh golongan bangsawan
• Dewan Senat membincangkan hal pentadbiran dan merangka perundangan
• Konsul dilantik dariapada kalangan ahli Dewan Senat
• Sebelum dilantik menjadi konsul seseorang itu mestilah seorang praeotor
• Dewan Senat dibantu oleh Dewan Perhimpunan
• Dewan Perhimpunan dianggotai oleh semua rakyat Rom
• Keputusan Dewan Senat diluluskan oleh Dewan Perhimpunan

Sumbangan Tamadun China Terhadap Kemajuan Pertanian

• Pengenalan teknik tenggala
• Penggunaan kolar kuda
• Penciptaan alat kegunaan pertanian
• Penanaman secara bergilir
• Peneresan kawasan bukit untuk pertanian
• Pembinaan terusan

Ciri-Ciri Binaan Tembok Besar China

• Sepanjang 1 500 batu
• Mempunyai tembok batu
• Setiap tembok mempunyai pintu gerbang
• Pintu gerbang dikelilingi oleh parit dan menara
• Kawasan dalam tembok menempatkan istana maharaja

Sumbangan Tamadun Yunani, Rom, India dan China Terhadap Masyarakat Kini

• Sistem Demokrasi Yunani menjadi amalan hingga hari ini
• Rakyat terlibat secara langsung membentuk kerajaan.
• Sistem republik. Rom menjadi amalan
• Agama Hindu, Buddha, Confucianisme dan Taoisme masih diamalkan
• Teknologi pembinaan dikagumi hingga hari ini.
• Tamadun China mewariskan teknologi membuat kertas
• Teknologi membuat tembikar.
• Hasil sastera masih dibaca dan dijadikan rujukan.
• Rekod sejarah China dapat digunakan sebagai sumber sejarah.
• Bahasa Latin dan bahasa Sanskrit menjadi bahasa kesusasteraan dan keagamaan.
• Sistem pendidikan tamadun awal diteruskan dan diubahsuaikan.
• Sistem peperiksaan dipakai hingga sekarang.
• Ilmu falsafah legalisme, stoicisme, falsafah Aristotle, Socrates dan Plato masih dijadikan rujukan oleh ahli falsafah moden.
• Falsafah dalam tamadun awal menjadi asas falsafah moden.
• Beberapa teori matematik masih diguna pakai hingga hari ini.
• Sukan Olimpik masih diteruskan dalam konsep yang diubahsuaikan.