Thursday, July 16, 2009

HaK MeReKa

Nur Najihah Muhaimin ialah salah seorang daripada tiga pelajar Melayu di negeri Perak Darul Ridzuan yang menyaman kerajaan Malaysia berhubung pelaksanaan Program Pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI). Sekarang beliau dan keluarga tinggal di Britain kerana mengikuti ayahnya yang sedang melanjutkan pelajaran di peringkat doktor falsafah (PhD) di salah sebuah universiti terkemuka di sana. Beliau kini sedang belajar di Bishop Gore Comprehensive School, Swansea UK. Ikuti luahan hati Nur Najihah tentang isu PPSMI dan kembali menghijaunya semangat beliau setelah melihat para pejuang bahasa terutamanya Pak Samad kini bangkit berdiri membantah pelaksanaan PPSMI.
Sudah lama saya baca tentang kes ini dari jauh. Awalnya, saya sudah mula bosan bila saya lihat orang Melayu Malaysia seolah-olah tidak ambil kisah akan perjuangan bahasa ini. Namun begitu, paradigma berlaku apabila tiba-tiba orang Malaysia kini tahu perjuangan bahasa tanpa mengira bangsa. Perasaan perjuangan saya kembali hijau. Seribu kata terpendam di atas kertas.
Menurut fasal 152 Perlembagaan, Akta Bahasa Kebangsaan (1967) dan Akta Pelajaran (1996), Bahasa Malaysia adalah bahasa pengantar. Maka dengan itu kerajaan sendiri telah melanggari akta itu. Jelas bukan!

sila baca...harakahdaily.net

No comments:

Post a Comment